Yoga
Zenyoga


















O zenyogi

Zenyoga je poseban oblik yoge koji se temelji na na─Źelima ┼íkole kineskog budizma pod nazovom chan ili, na japanskom, zen. U zenyogi se primjenjuju tri naro─Źito zna─Źajna vida chan prakse, koja predstavljaju svojevrstan model cjelovitosti ili model cjelovitog pristupa ┼żivotu, a to su:
- dovo─Ĺenje tijela u red,
- dovo─Ĺenje daha u red, i
- dovo─Ĺenje uma u red.

Zenyoga se kao disciplina dovo─Ĺenja tijela, daha i uma u uravnote┼żeno stanje koristi ┼íirokim spektrom tjelesnih polo┼żaja, vje┼żbama disanja, dijagnostikom, korektivnim vje┼żbama, masa┼żom i meditacijom. Ona uklju─Źuje elemente hatha yoge, ali i mnoge kineske daoyin vje┼żbe.

Dovo─Ĺenje tijela u red putem zenyoge vrlo je dinami─Źan proces u kojem razvijamo izdr┼żljivost, gipkost, opu┼ítenost, snagu, ravnote┼żu i pospje┼íujemo protok vitalne energije tijelom. Sam trening obi─Źno zapo─Źinje disanjem i pripremnim vje┼żbama, a zatim dinami─Źkim i stati─Źkim izvo─Ĺenjem asana ili polo┼żaja, nakon ─Źega slijede odre─Ĺeni nizovi pokreta. Svaki niz, bez obzira dolazi li iz indijske ili kineske tradicije, predstavlja unaprijed odre─Ĺeni skup polo┼żaja ili vje┼żbi koji se izvodi u odre─Ĺenom ritmu kretanja i disanja. Taj ritam mo┼że biti vrlo dinami─Źan ili pak vrlo spor, ovisno o pojednim vidovima vje┼żbanja, poput izdr┼żljivosti, gipkosti, opu┼ítenosti, snage ili ravnote┼że, koji se ┼żele naglasiti. Ovi se nizovi, kao i zasebni polo┼żaji, vje┼żbaju po na─Źelu postupnosti, od onih jednostavnijih i lak┼íih ka onima koji su slo┼żeniji i zahtjevniji. Naredni va┼żan vid treninga je opu┼ítanje. Ono se provodi na dva na─Źina, kroz aktivnost samu i u mirovanju. Od ova dva na─Źina, mnogo je lak┼íe posti─çi opu┼ítenost u mirovanju od one u kretanju, za ┼íto je potrebno mnogo vi┼íe prakse i iskustva. Opu┼ítenost u kretanju vrlo je va┼żna zbog toga ┼íto je to ona vrsta opu┼ítenosti koju je lak┼íe prenijeti u svakodnevne djelatnosti, i mogu─çe ju je dulje zadr┼żati. Podjednako va┼żan vid treninga je u┼żivanje u samom vje┼żbanju i osje─çaj radosti koji narasta kao posljedica blagotvornog djelovanja vje┼żbi na tijelo, stanja tjelesne i mentalne opu┼ítenosti te prisutnosti u sada┼ínjem trenutku.

Zenyoga koristi i posebne terapeutske metode, koje ne ─Źine sastavni dio redovitih treninga, ve─ç se provode s vremena na vrijeme i na seminarima. Uklju─Źuju uglavnom posturalnu dijagnostiku, korektivne vje┼żbe, masa┼żu i usvajanje odre─Ĺenih prehrambenih navika.

Dovesti dah u red u kontekstu zenyoge zna─Źi produbiti svoje disanje, disati "trbuhom" i uskladiti dah s kretanjem. Disanje je pokazatelj na┼íeg tjelesnog i mentalnog stanja. Plitko, povr┼íno, brzo i grubo disanje ukazuje na nemiran, raspr┼íen i zbunjen um, ali isto tako na napeto, neuravnote┼żeno i nezdravo tijelo. Djeluju─çi vje┼żbanjem na dah i mijenjaju─çi njegovu kvalitetu izravno utje─Źemo na stanje i tijela i uma.

Tre─çi vid treninga zenyoge je dovo─Ĺenje uma u red. Iako su um i tijelo duboko povezani i me─Ĺuzavisni, vje┼żbanje tijela, kako znamo, obi─Źno ne rezultira dubokim duhovnim uvidima i korijenitom promjenom u pristupu sebi, drugima i ┼żivotu u cjelini. Stoga je o─Źigledno da samo tjelesno vje┼żbanje, bez jasnog znanja o tome kako istodobno vje┼żbati i um, nije samo po sebi dovoljno. Kao i opu┼ítenost, um mo┼żemo vje┼żbati u mirovanju ili u kretanju. Vje┼żbanje uma u mirovanju u stvari ozna─Źava praksu meditacije u sjedenju - tso chan (zazen). Ta praksa se obi─Źno smatra jednostavnijom, jer je um lak┼íe umiriti kada nema nikakve tjelesne aktivnosti i kada umjesto na vi┼íe stvari istodobno um usmjeravamo samo na jednu - objekt meditacije. Te┼że je vje┼żbati um u kretanju, pogotovo kada se radi o slo┼żenim i zahtjevnim vje┼żbama. No to ne zna─Źi i nemogu─çe, jer ukoliko vam je poznat postupak i metoda, i ukoliko ste voljni disciplinirati se, to je sasvim novo iskustvo koje ─Źeka da ga otkrijete. Postupak opet ide od grubog ka istan─Źanom, od vanjskog ka unutra┼ínjem, od tijela ka umu. Upravo kroz takvu praksu meditacije u kretanju mogu─çe je ostvariti ideal zenyoge, a to je potpuno stapanje tijela, daha i uma u jednu nerazdru┼żivu cjelinu ┼íto predstavlja duboko meditacijsko iskustvo samadhija, koje ima mo─ç da u velikoj mjeri promijeni na─Źin na koji do┼żivljavamo sebe i svijet. To je i to─Źka u kojoj se izlazi iz podru─Źja same zenyoge i stupa na puno ┼íiru i jo┼í dublju stazu chan budizma.